slaapcomfort nieuws

Het blauwe licht van de tablet tijdig doven!

Daglicht bestaat uit alle kleuren van de regenboog. Multimediaschermen en kunstmatige proberen dit na te bootsen en maken gebruik van de ledtechnologie waarbij de blauwe component van het licht overweegt.

Kent u het: net voor het slapen gaan nog even uw smartphone, e-mail of Facebook checken? Van zodra het donkerder wordt maakt ons lichaam melatonine. Blauw licht verstoort de aanmaak van deze stof die ons slaperig maakt. Voor een goede nachtrust leest u voor het slapengaan uw favoriete boek dus beter niet op een e-reader.

Wie ’s avonds minstens twee uur blootgesteld is aan blauw licht zal de volgende ochtend trager op gang komen en minder productief zijn op school of op het werk. Om het slaaphormoon zijn werk te laten doen zijn er brillenglazen en apps die het blauwe licht filteren.

Blauw-licht-therapie werkt tegen winterblues. Bij beeldschermwerkers stellen we een verhoogde alertheid en productiviteit vast. Dit lijkt allemaal positief maar … intense blootstelling aan het blauwe licht gaat ook gepaard met snellere slijtage van de ogen.

Om tijdens de nacht alert en actief te zijn werkt men in bedrijven bij blauw licht. Nachtwerk verstoort het natuurlijke bioritme en gaat vaak gepaard met fysieke en psychische klachten. Blauw licht versterkt dit effect en is op lange termijn niet gunstig. Uit experimenten met kunstlicht waarbij de rode component meer uitgesproken is blijkt dat met dit licht het stimulerende effect behouden blijft zonder het bioritme extra te verstoren.

Nachtwerkers hebben ook baat bij brillen die het blauwe licht blokkeren. Ze leiden tot een betere slaap wat een positief effect heeft op de algemene gezondheid.

 

Individueel slaapadvies

Maak nu een  afspraak met onze slaapspecialist voor GRATIS slaapadvies
» Klik hier